Årets stipendiat 2024 utsedd
Grattis till Elisabeth Ek


Den mytomspunna konstnärsbyn Grez-sur-Loing

Det lilla samhället Grez vid floden Loing sydost om Paris fick en stor betydelse för
konstnärer från många delar av världen under det sena 1800-talet.
Inte minst för unga svenskar som rest till Paris.

 

För Carl Larsson blev vistelsen här direkt avgörande genom det som Per Gedin i sin bok om konstnären kallar för ”miraklet i Grez”.
Här föll bitarna på plats efter några år av mindre framgångsrikt konstnärligt sökande och det var här han upplevde vad man skulle kunna kalla för en teknisk förlösning.

 

 

Konstnärsresidenset Hôtel Chevillon i Grez-sur-Loing

I den lilla franska byn Grez-sur-Loing, belägen ca 65 km söder om Paris och
cirka 9 kilometer från Fontainebleau, fanns under 1880-talet en i huvudsak nordisk
konstnärs- och författarkoloni med anglosaxiska inslag.
Denna bestod av då för allmänheten okända men unga och initiativrika personer
varav ett alldeles ovanligt stort antal utvecklades till mycket framgångsrika konstnärer,
författare etc. För att bara nämna några av de sedermera mest namnkunniga så
märktes svenskarna Carl Larsson och Karin Bergöö Larsson, Karl Nordström,
August Strindberg, Julia Beck och Bruno Liljefors, den finländske skulptören Ville Vallgren,
de danska och norska Skagenmålarna Kröyer, Krogh och Skredsvig samt skotten Robert Louis Stevenson.

 

Konstnärerna och författarna bodde på två hotell, Hôtel Chevillon och Hôtel Laurent,
vilka båda gått till konsthistorien på grund av de sedermera berömda gästerna men
också och kanske framför allt på grund av de verk som presterades på platsen.
Exempelvis räknas de akvareller som Carl Larsson målade i Grez till de mest framstående
i hela hans omfattande produktion.

Det nordiska konstnärslivet var som mest intensivt under 1880-talet och avlöstes av en period
med japanskt måleri i högsätet. I början av 1900-talet övergick så småningom hotellen till
vanlig hotellverksamhet. Hôtel Laurent köptes av den svenska konstnärinnan Emma Löwstädt
och blev privatbostad medan Hôtel Chevillon gradvis förföll.

Hôtel Chevillon utannonserades till salu år 1989 och efter en artikel i Dagens Nyheter om
att ”Strindbergs gamla hotell var till salu” uppmärksammades detta av en grupp
göteborgare som såg en möjlighet att skapa ett gästhem för nordiska
kulturarbetare och vetenskapsmän. En donation av grosshandlanden Erik Malmsten i

Göteborg möjliggjorde förvärv och köpet kunde genomföras. Parallellt bildades i
Göteborg den ideella Stiftelsen Grez-sur-Loing.

 

Efter flera års arbete för att insamla medel för renovering och ombyggnad av fastigheten,
som var i mycket dåligt skick, kunde vi, för drygt 25 år sedan, inviga det återskapade
Hôtel Chevillon som ett konstnärsresidens/gästhem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vårt övergripande syfte är att främja konstnärlig, litterär och vetenskaplig forskning
och utveckling och det gör vi genom att tillhandahålla bostäder och ateljéer för
konstnärer, författare och andra kulturutövare samt vetenskapsmän.

Fastigheten består nu av 6 lägenheter, 4 konstnärsateljéer, 2 skrivarateljéer,
4 gästrum samt gemensamt kök, matsal, bibliotek och sällskapsrum.

 

Hôtel Chevillon är numera inte ett hotell i vanlig bemärkelse utan fungerar
mer som ett gästhem med självhushåll.

 

 

 

Läs mer om stiftelsen
Grez-stiftelsen

Artistes du Bout du Monde
De konstnärliga kolonierna i Grez zur Loing

Stadens officiella sida
Grez zur Loing

 

 


Årets stipendiat

2024

Elisabeth Ek

2023

Yrsa Petersson


Fotograf; Elisabeth Svalin Gunnarsson